Monday, December 24, 2012

Can I be in Japan in one day? -_- I hope so

 Assalamualaikum :)
Hari ni aku nak cerita pasal negara Jepun . Tak tau lah kenapa aku teringin kepengen sangat nak pergi jepun ni .Aku tau aku tak cukup duit lagi sekarang , haha . Aku tau Jepun pengganas masa dulu , lagi-2 yg pasal PKM tu kan klik sini untuk ke wikipedia * lorat nak cerita pasal sejarah padahal tak pandai sejarah pun -_- * Waktu cuti macam ni lah sibuk aku baca blog-2 org yg pernah pergi Jepun , pastu stalk org Jepun punya tumblr , hehe. Ada banyak gambar akan dipaparkan di bawah untuk menimbulkan imaginasi tentang bagaimanakah keadaan Jepun *bagi yg tak pernah pergi termasuk aku ni -..- * , apa tempat pelancongan menarik kat Jepun , macam mana situasi kat Jepun , dan apa yg boleh membuatkan aku nakkkkkkk *menekankan perkataan NAK disitu , haha *  sangat pergi Jepun . 

sumber gambar : yahoo , tumblr , blogger 

aku harap satu hari nanti dapat lah aku pergi Jepun ni . Insya'allah . Cuma sekarang benda ni sekadar berangan angan sahaja . Orang-2 tua kata , mana tau kalau-2 mimpi kita jadi kenyataan satu hari nanti jika ditambah dengan usaha keras . Aminnnnnnnnnnn *sapu muka* :)



Scroll down setiap box untuk belek belek gambar  


Tourism :)



Fuji Mountain










sumber : wikipedia 
Gunung Fuji ialah gunung tertinggi di Jepun, terletak di sempadan Prefektur Shizuokadan Yamanashi, di sebelah barat Tokyo. Gunung Fuji terletak berhampiran perairan Pasifik di pusat Honshu. Fuji dikelilingi oleh tiga kota iaitu Gotemba (timur), Fuji-Yoshida (utara) dan Fujinomiya (barat daya).
Gunung Fuji adalah simbol Jepun yang terkenal dan sering digambarkan dalam karya seni dan gambar, serta dikunjungi pendaki gunung mahupun pelancong.
Gunung Fuji diperkirakan terbentuk sekitar 10,000 tahun yang lalu. Sebuah gunung berapi yang kini masih aktif walaupun memiliki kemungkinan letusan yang rendah, Fuji terakhir kali meletus pada tahun 1707. Terdapat lima buah tasik di sekeliling Fuji, yaitu Tasik KawaguchiTasik YamanakaTasik SaiTasik Motosu dan Tasik Shoji.
Lebih kurang 200,000 orang mendaki Gunung Fuji setiap tahun dan 30% antaranya adalah orang asing. Waktu yang paling popular bagi para pendaki adalah dari 1 Julai hingga 27 Ogos iaitu ketika musim panas. Pendakian boleh memakan masa dari 3 hingga 7 jam sementara penurunan gunung mencapai sekitar 2 hingga 5 jam.

Hot Springs : Beppu ,Oita

Beppu (别 府 市 Beppu-shi) adalah sebuah bandar yang terletak di "Oita Prefecture" di pulau Kyushu, Jepun, di hujung barat Teluk Beppu . Sehingga 1 Mei, 2012, bandar ini mempunyai penduduk rasmi 119582 dan kawasan seluas 125,13 km ², dengan kepadatan penduduk 956 orang per km ². 

Beppu Onsen :
Beppu adalah sebuah pekan yang terletak di antara laut dan gunung. Bandar ini diasaskan pada April 1, 1924, dan adalah terkenal dengan onsen (air panas).
Beppu mengandungi lapan utama kawasan panas geoterma, yang kadang-kadang dirujuk sebagai "eight hells of Beppu". Enam ini terletak di daerah Kannawa, dan dua di daerah Shibaseki lebih jauh. Beppu juga dibahagikan kepada lapan kawasan utama musim bunga panas dikenali sebagai Beppu Hattō (别 府 八 汤)

Lapan kawasan Beppu Hattō musim bunga kawasan panas ialah:
1. Beppu Onsen
2. Kankaiji
3. Kamegawa
4. Shibaseki
5. Kannawa
6. Myoban
7. Horita
8. Hamawaki

 More info : Hot springs /  Air panas  * klik sini *

Japan road 





Crossroads in Tokyo 

Tokyo Bridge 


Road renovation 
tengok tu penanda amaran mereka bentuk arnab , comellll :)


Golden Temple


Temple 




Apple store


*pelbagai epal dijual di sini* 

Apple Farm



Hakata City 






Hakata station


Terletak di Hakata-ku, merupakan terminal kereta api utama bandar Fukuoka, Jepun. Ia adalah stesen terbesar dan tersibuk di Kyushu, dan merupakan pintu masuk ke bandar-bandar lain di Kyushu untuk pelancong dari Honshu. Shinkansen Sanyo dari Osaka berakhir di stesen ini.

Boat at night 




Bamboo forest , Kyoto 


Blue Pond , Hokkaido 



Ghibli Museum, Mitaka



dengar kata dekat dalam muzium ni tak boleh tangkap gambar , mungkin sebab banyak arca atau patung comel kat dalam kot , tengok dari luar pon nampak patung comel tu kan :)



 Tokyo Disneyland



Tokyo Tower






ni maskot tokyo tower

 annual sumidagawa fireworks festival in tokyo 




tokyo tower reflection in water

tokyo tower reflection in mirror

Cab



Train Station 












Train for long journey




Way to go to train for women only



Japanesse classic train



Osaka 












Okinawa Churaumi Aquarium 




Okinawa Park 








Gundam (salah satu watak anime Jepun) in Odaiba 

merupakan patung gergasi Gundam

Narita Airport



Naoshima Island



 Hot springs town 



Traditional kimono



Geisha 


 culture 

Hometown residential style







Season :D



Jepun mempunyai empat musim yang tidak terdapat di negara Asian lain selain Korea. Ini disebabkan faktor kepulauan Jepun berada pada zon musim dan berada diantara benua Asian dan Pasifik, menyebabkan berlakunya perubahan musim. Musim sejuk, musim bunga , musim hujan serta musim panas boleh ditemui di seluruh dunia . Tetapi terdapat sesetengah tempat di Jepun mengalami  musim yang sama secara dua kali setahun.


SPRING










WINTER






rumah diselaputi salji


sungai beku :O


AUTUMN









SUMMER





RAINY SEASON





Places and Things ^_^


 Kawaii Product in JAPAN



Cute Food Stall 



Hello Kitty Foods Stall


Fruits Stall 


Hiroshima Mall


Beauty Saloon


Kawaii Product Store and Shopping mall






Pokemon Centre 


MCDonald


korean town in shin-okubo


Harajuku Town 


Japan Girls Fashion


Kiddy Land








Boutique





even bulu mata palsu pun comell , ada reben lagi 

sweater buatan jepun sememangnya nampak comel , walaupun tanpa model akan tetap comel :D

 JUSCO AEON





 cute sign in JUSCO



KAWAII THINGS



cincin terapung



















aksesori berkonsepkan kartun 


































mesin tuah , haha *kalau bertuah baru dapat patung dalam tu -...- *









pencucuk buah yang sangat comel 



  Ideal Room Hello Kitty Concept










School Corridor



Classroom 


Capsule Hotel Room , Tokyo 

kalau melancong sorang-2 , sewa kapsul ni je , mudah sikit :D





Foods and Drinks :D



MAKANAN SEGERA 

 



Teh , Teh susu dengan Teh limau pun dijual secara kormesial , dibotolkan dan dipasarkan


Air Tin yang comel 



susu segar dijual di mesin layan diri

Produk tenusu di pasaraya dengan pek yg comell 



Air Soda keluaran PEPSI

BREAKFAST SET


LUNCH SET


SALAD



RICE BALLS




BENTO


 

 TAIYAKI



SUSHI


MARSHMALLOW


COOKIES






LOVELY COFFEE 




MUFFINS





 CHRISTMAS SPECIAL MUFFIN



DONUT



DESSERTS

 

INSTANT NOODLE 



 SWEETS



BISCUITS




ICE CREAM






Vending Machine ^^


CIGARETTES VENDING MACHINE -..-



COCA COLA VENDING MACHINE 




BOSS VENDING MACHINE




DRINKS VENDING MACHINE




Hanya masukkan duit dan sentuh skrin mesin untuk order air ;)








DIGITAL VENDING MACHINE



FRESH MILK VENDING MACHINE



PIZZA VENDING MACHINE



INSTANT NOODLE VENDING MACHINE




POPCORN VENDING MACHINE


BALL VENDING MACHINE



ICE CREAM VENDING MACHINE 


FLOWER VENDING MACHINE


EGGS VENDING MACHINE



PRINTING VENDING MACHINE



BOOKS & MAGAZINES VENDING MACHINE






RICE VENDING MACHINE



VEGETABLE VENDING MACHINE


GAME VENDING MACHINE





MINERAL ICE VENDING MACHINE



PRINGLES VENDING MACHINE



NATIONAL PRODUCT VENDING MACHINE



HUMAN VENDING MACHINE


MODEL WEARING VENDING MACHINE DRESS






VENDING MACHINE IN ROW





TRAINS VENDING MACHINE






Tapi ada juga KIOSK kat Jepun , Jepun tak semestinya boleh bergantung sepenuhnya pada mesin layan diri :D







SEMOGA ENTRI AKU KALI INI BOLEH MENAMBAH ILMU PENGETAHUAN DALAM DIRI KORANG , TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA , 
ASSALAMUALAIKUM :)





No comments:

Post a Comment