Thursday, May 23, 2013

part time work -.-


Assalamualaikum annyeong //waving
cakap pasal part time work yeahh begitu banyak perkara yg terjadi. mungkin aku terlalu banyak fikir sampai benda yg tak patut pun keluar dalam otak ataupun aku patut fikir sampai kepala jadi pening tahap maksimum alhamdulillah tak mencecah infinity haha (neomu neomu apeuda) TT.TT

Sepanjang bulan Disember 2012 - Mei 2013
aku dah bekerja di dua tempat


Yang pertama :
Tempat : Kedai Kain (no need to mention where)
Majikan tak berapa nak stabil kejap melayu kejap singh (aku pun tak tau apa masalahnya)
manager merangkap boss kedai tu : Bangladesh 
melayu mana pun tak akan boleh terima kenyataan tu XD
Yeahh there must be something wrong that why I kerja satu bulan je dekat situ.
Tapi gaji loaded ok : RM900 sebulan sebab waktu bekerja 12 jam
Masa kerja : 10am -10pm
tapi tulah disebabkan satu benda je aku naik mengamuk macam ni.
mungkin aku terlalu emosi masa tu tapi sangat tak patut bila dia letak barang tu dekat tempat lain then dia marah pekerja dia cakap "buat kerja ke tak buat kerja mcm ni? sampai tak nampak benda tu" whattttt ingat orang kerja nak jaga satu barang je ke? dan yg paling penting barang tu ialah KALKULATOR je bukan apa pun. Tanpa mengenal siapa boss aku , aku naik angin dan menjawab serta merta. 


Ya aku nampak kesalahan aku disitu. tapi dia pun tak patut ok. 
Masa last day tetiba nabila cakap "Mazni nak tau something tak? sebenarnya masa hari lepas aku menjawab tu manager aku tu suruh aku berhenti tapi nabila dgn zatul cakap tak payah lah sampai mcm tu etc "
Aku rasa kalau diaorang ckp dgn aku awal-awal mmg aku dah berhenti dah tak payah nak tunggu hujung bulan. Bila nak berhenti tak kasi berhenti pulak mmg macam pfttttttttt -____-

Yang Kedua :
Tempat : Kolam Air Panas
Majikan : Melayu (what ever happened kalau melayu yg marah still boleh reda kemarahan aku tu)
Gaji : RM600 basic 
kalau campur OT ada lah dalam RM700++
Jawatan : Cashier kaunter tiket

Dekat tempat kerja ni banyak kerenah pelanggan :
Masalah 1 : (Masa baru mula kerja) diaorang tanya pape aku tak reti jawab ataupun diaorang pelanggan tetap tapi aku tak tau ayat yg paling wajib -------> " kau budak baru tak tau apa apa? " -__-


Masalah 2 : (kalau tak ingat diaorang member ke apa) aiyaaa saya selalu datang pun tak boleh ingat kah? (cina ah yg selalu mcm tu)


Masalah 3 : (kalau buat salah sikit) " panggil boss awak biar saya cakap dgn dia je"
(dalam hati --> huishhh berlagaknya)


Tempat pelancongan mana mana pun tak boleh main masuk sesuka hati tanpa bayaran   
Masalah 4 :  Then ada yg tak nak bayar main masuk je. buat muka tak tau yg mmg masuk kena bayar <---- kena kejar then tanya encik tak bayar kan? 

Masalah 5 : Sanggup bayar tapi mintak duit balik masa keluar sbb katanya tak mandi. 
yg paling aku tak boleh lupa ada auntie ni dia campak balik tiket dekat aku sebab tak dpat balik duit dia. Punyalah kurang ajarnya sikap. kalau tak kenang dia tu lagi tua dah lama aku tampar je 

aku pandang auntie tu mcm ni hah. amik kau :P

Masalah 6 : Semestinya bila dah ramai orang datang aku tak sempat nak kira ada je yg tipu mcm dia bawak 6 dewasa tapi cakap 5 je. Tapi dewasa agak susah nak tipu selalunya diaorang tipu kanak-kanak lah sebab kecik kan. lagipun siapa nak cek dah ada ic ke belum. gilaaaa ah kalau macam tu 


dan aku akan rasa awkward mcm ni. tak tau nak menyuarakan hak aku ke biar je -__-

Masalah 7 : Ada lah manusia buat lawak bodoh yg kononnya lawak ah. tapi mcm nak memperbodohkan aku pun ada sebab yelah budak perempuan je siapa takut kan :/

excuse me ingat perempuan lemah sangat ke? 
disebabkan rasa annoying yg melampau sepanjang dia bercakap dgn aku , aku cakap dan pandang family dia yg lain (walaupun nampak kurang ajar tapi lantak ah)
dan bila dia gelak dgn lawak dia aku buat tak tau je mcm orang pekak dekat situ rasa mcm nak cakap "TERIMA KASIH KERANA MENGHIBURKAN SAYA" pun ada hahaha :P

To that person u must remember :
Buat baik dibalas baik
buat jahat dibalas jahat.
sekian . 
 Masalah 8 : dah sampai kaunter senyap je sebab nak suruh aku kira sendiri tak kira ah berapa ramai yg dia bawak tanpa ada rasa kerjasama disitu. aku rasa diaorang harap aku kira berapa yg aku nampak je. Aku tau benda tu  (senyum sinis)



Masalah 9 : Pelanggan cakap "Awak tak belajar ke dik?" ehhh aku tak tau ah sama ada muka aku nampak macam budak sekolah lagi ataupun dia nak pandang rendah lah yg kononnya aku ni tak reti reti nak belajar ke sibuk nak kerja je. 
I also don't know which one they mean it :/



tapi makcik ni mmg ah. sebak aku dengar soalan mcm tu seolah olah aku ni pabo sgt sampai sekolah pun tak nak terima aku . bukan sorang dua je yg tanya ramai pulak tu. dah takde benda lain ke yg menarik nak dibuat conservation adoiyai U____U 

Masalah 10 : Yang mmg lawak aku betul betul gelak tapi bini dia jeles pulak. ni lagi satu masalah. 
Nak jadi cashier mmg kena universal sesuai dgn semua jenis kaum , taraf , jantina , status, perangai dan minda. 
" pendek kata : mesra alam "




ohhh macam ni lah rupanya pengalaman bekerja. so sekarang ni aku dah ada pengalaman melayan customer itu yang paling utama ah yg aku dapat. seriously mmg payah nak berniaga dgn orang sebab "CUSTOMER ALWAYS RIGHT" 




that all, enjoy the gif lololol XD

No comments:

Post a Comment

crossword